5 Eylül 2015 Cumartesi

* Akikten yüzük takmak

 

BİSMİLLÂHİRRAHMÂNİRRAHÎM

Esselâmü aleyküm ve

rahmetüllahi ve berekâtühü

 

06 Ağustos 2015, Pazar

Akikten yüzük takmak

 

 

Sual: Akikten yüzük takmak caiz midir?

CEVAP

Sadece sıkıntıyı gidermek için tedavi niyetiyle caiz olduğu, ziynet için takmanın caiz olmadığı aşağıda bildirilmektedir. Seadet-i Ebediyye kitabında deniyor ki:

Redd-ül-muhtar 5. ciltte, (Erkeklere yalnız gümüş yüzüğün helâl olduğu ve altın, demir ve sarı pirinçten yüzük takmanın haram olduğu hadis-i şerifle bildirilmiştir. Bunu Molla Hüsrev de yazmaktadır. Resulullah "sallallahü aleyhi ve sellem" vefat edinceye kadar yalnız gümüş yüzük kullandı) deniyor. Böyle olduğu, Mevahib-i ledünniyye'de de yazılıdır. Cevhere, İbni Abidin, Dürr-ül-münteka ve Fetava-yı Hindiyye'de (Altından ve gümüşten başka madenlerden yüzük takmak, kadınlara da mekruhtur) deniyor.

(Akik yüzük sıkıntıyı önler) hadis-i şerifine uyularak, ancak sıkıntıyı gidermek niyetiyle kullanılmaktadır. Bu hususu merhum Hocamıza birkaç defa sormuştuk:

2398- Seadet-i Ebediyye'de erkeklerin gümüş yüzükten başka diğer madenlerden yüzük kullanmasının caiz olmadığı bildiriliyor. Her tarafı akik taşından yapılan yüzük, erkeklere caiz midir?

CEVAP: Hayır.

2901- Yalnız taşı değil, tamamı akik olan yüzük kullanmak, kadın ve erkeğe caiz midir?

CEVAP: Hayır.

2896- Her tarafı akik olan yüzüğü sıkıntıyı gidermek niyetiyle takmak caiz midir?

CEVAP: Tedavi için caiz olur.

Mezhebimize aykırı bir hadis-i şerif delil olarak alınamaz. Bir hadis-i şerif:

(Kan aldırmak abdesti bozmaz.) [Beyhekî]

Hanefî hariç, üç mezhepte kan aldırmak abdesti bozmaz. Hanefîler, hadis var diye, (Kan çıkınca abdestimiz bozulmaz) diyemezler. Başka bir hadis-i şerif:

(Besmelesiz abdest olmaz.) [Ebu Davud, Tirmizî, Beyhekî, Hâkim]

Abdestte Besmele, Hanbelî'de farz, Hanefî'de farz değildir. Hanefîler, hadis var diye, (Besmele çekilmeyince abdest sahih olmaz) diyemezler. Mezhebimizin hükmüne aykırı görünen çok hadis-i şerif vardır. Herkesin hadis-i şeriflere değil, kendi mezhebinin hükmüne uyması lazımdır. (Akikten yüzük takının! Çünkü o mübarektir) hadis-i şerifinin açıklamasında yetkili Ehl-i sünnet âlimleri ihtilaf ettiler. Onun için müftabih olan kavli almak gerekir. Din kitaplarında deniyor ki:

Demir, bakır, tunç ve kalay yüzük kullanmak, hem erkek, hem de kadınlara mekruhtur. Fakat akik yüzükte ihtilaf vardır: Sahih olanı, Zahire'de de denildiği gibi, bunun caiz olmayışıdır. Kâdîhan ise, caizdir demiştir. Sırâc-ül-Vehhâc'da da böyledir. (Fetava-i Hindiyye)

Akikten veya herhangi bir taştan yüzük takmak, Şems-ül-Eimme ve Kâdîhan'ın kavline göre helâldir. Hidâye ve Kâfi sahibinin kavline göre ise haramdır. (İbni Âbidin, Berika, İmamı Şa'rânî El-Uhûd-ül-Kübrâ, Durer ve Gurer)

Merhum Hocamız da, caiz olmaz diyen âlimlerin kavillerini tercih etmiştir.

İmam-ı a'zama göre, kefir, kımız ve bira, sarhoş etmeyecek kadar içilirse haram değildir, ama İmameyn'e göre haramdır. Fetva da böyledir. İmam-ı a'zam helâl dedi diye hiç kimse, bira içemez. Akik yüzük hakkında da âlimler ihtilaf etmişlerdir. Müftabih olan [tercih edilen] kavle göre akik yüzük kullanmak caiz değildir.

 

Twitter'da paylaş | Facebook'ta paylaş

 

 

İş işten geçince

İhtiyacın var iken, dostlar hemen yok olur,

Araban devrilince, yol gösteren çok olur.

 

 

 

 

 

Dinimiz İslam
İnternet Radyosu

Huzura Doğru TV

Bugünkü ilahi:
·
HayalinÖnümde

 

Dini sualler için | Üye olmak için

 

Üyelikten ayrılmak için: Google | Yahoo

 

Mail grubu sayfası: Google | Yahoo

 

www.dinimizislam.com

 

 

0 yorum: