27 Ağustos 2015 Perşembe

* İbadette fazla zan geçerlidir

 

BİSMİLLÂHİRRAHMÂNİRRAHÎM

Esselâmü aleyküm ve

rahmetüllahi ve berekâtühü

 

28 Ağustos 2015, Cuma

İbadette fazla zan geçerlidir

 

 

Sual: Günümüzde saat, takvim, pusula gibi aletler varken bile namaz vakitleri ve kıble yanlış olabiliyor. Eskiden bunlar yokken nasıl tespit ediliyordu? (Vücutta iğne ucu kadar kuru yer kalsa, gusül sahih olmaz) deniyor. Bunu da tespit mümkün mü?

CEVAP

Din kitaplarında deniyor ki: Kıble ve namaz vakitleri, fazla zanla kabul olur. İbadetler, fazla zannedilmekle, doğru olur. İman, itikat ise, çok zanla doğru olamaz, iyi bilinmekle doğru olur. Yolda rastlanan bir suyun temiz olduğu çok zannedilirse, bununla abdest alınır. Küpe deliğinde, küpe yoksa ve delik açıksa kulağı ıslatırken, delik ıslanırsa, yetişir. Islanmazsa, deliği parmakla ıslatmalı. Bütün bunlarda, ıslandığını çok zannetmek yetişir. [Delik kapanmışsa zaten mesele yoktur.] Bir kimsenin dişleri arasında yemek kırıntıları varken gusletse, altına su geçmediğini zannetse bile, guslü sahih olur. Çünkü su, akıcı olduğu için, altına geçer. (S. Ebediyye)

Gusülde, bilerek, kasten iğne ucu kadar kuru yer bırakılmamalı, zaten kimse de kasten bırakmaz, fakat normal su döktüğümüz hâlde, bilmeden el ayası kadar kuru yer kalsa da gusle mâni olmaz. Kuru yer kalmadığını zannetmemiz yeterlidir.

Saat, takvim yoksa, namaz vakitleri zanla bulunur. Namaz vakitleri hakkında Halebî-yi kebir’deki hadis-i şerifte buyuruldu ki:

(Cebrail aleyhisselam, Kâbe kapısı yanında iki gün bana imam oldu. İkimiz, fecr doğarken sabah namazını, güneş tepeden ayrılırken öğleyi, her şeyin gölgesi kendi boyu uzayınca ikindiyi, güneş batarken, akşamı ve şafak kararınca yatsıyı kıldık. İkinci günü de, sabah namazını, hava aydınlanınca; öğleyi, her şeyin gölgesi kendi boyunun iki katı uzayınca; ikindiyi, bundan hemen sonra, akşamı, oruç bozulduğu zaman, yatsıyı gecenin üçte biri olunca kıldık. Sonra, “ Yâ Resulallah, senin ve geçmiş peygamberlerin namaz vakitleri budur. Ümmetin, beş vakit namazın her birini, bu kıldığımız iki vaktin arasında kılsınlar” dedi.) [Tirmizî]

Bu vakitleri kısaca açıklayalım:

Sabah namazının vakti: Ortalık ağarmaya başlamasından, güneş doğuncaya kadar olan vakittir. Güneş doğduğu hâlde, güneş daha doğmadı diye zannederek namazı kılmışsak namaz sahih olur.

Öğle namazının vakti: Güneş tam tepeden ayrılırken başlar, ikindi vaktine kadar devam eder.

İkindi namazının vakti: Her şeyin gölgesi, iki katını bulunca başlar, akşam güneş batıncaya kadar devam eder.

Akşam namazının vakti: Güneş batınca başlar, yatsı vaktine kadar, yani hava iyice kararıncaya kadar devam eder.

Yatsı namazının vakti: Akşamın vakti çıkınca, yani hava iyice karardıktan sonra başlar, imsak vaktine kadar devam eder.

Saat ve takvim bulamadığımız için, bu vakitleri tam tespit edemeyip yanılsak bile, fazla zannederek namaz kılsak sahih olur.

 

Twitter’da paylaş | Facebook’ta paylaş

 

 

Ölüm ve zulüm

Hâinleri yaşatmak, sadıklara ölümdür,

Zâlimleri savunmak, mazlumlara zulümdür.

 

 

 

 

 

Dinimiz İslam
İnternet Radyosu

Huzura Doğru TV

Bugünkü ilahi:
·
Çağırsalar

 

Dini sualler için | Üye olmak için

 

Üyelikten ayrılmak için: Google | Yahoo

 

Mail grubu sayfası: Google | Yahoo

 

www.dinimizislam.com

 

0 yorum: