22 Kasım 2008, Cumartesi | |||
Bir mezhebe uymak şarttır | |||
Sual: (Herkesin, bir mezhebin tamamına uyma mecburiyeti yoktur. Her mezhepten, uygun gördüğü hükümleri alabilir) deniyor. O zaman bu kimsenin mezhebi ne olur? CEVAP Böyle söylemek ve böyle yapmak mezhepsizliktir. Din kitaplarımızda deniyor ki: Herkesin kendi mezhebine tâbi olması vacibdir [farzdır.] Zaruret olmadıkça, başka mezhebe göre iş yapması caiz değildir. Bir kimsenin kendi mezhebinden ayrılmasının caiz olmadığı, sözbirliğiyle bildirildi. (Bahr-ür-raık) Büyük âlim İbni Emir Hac, Tahrir şerhinde, (Bir müctehidin sözüyle amel edilir, ancak ihtiyaç olunca başka bir müctehidi taklit edilebilir) diyor. (Redd-ül-muhtar) Bir işi ve buna bağlı olan işleri bir mezhebe göre yaparken, bu mezhebi bırakmak ittifakla yasaktır. (Tahrir-ül-üsul, Muhtasar-ül-üsul, Dürr-ül-muhtar) Her Müslümanın ibadet ederken ve haramdan sakınırken, kendi mezhebinin hükümlerine uyması lazımdır. (S. Ebediyye) Müctehid olmayan bir âlimin, dört mezhepten birini taklit etmesi vacibdir. Taklit etmezse, doğru yoldan sapar. Başkalarını da saptırır. (Mizan-ı kübra) Müctehid olmayanın, mezhep değiştirmesi caiz değildir. Bir mezhebi taklit etmesi lazımdır. (Redd-ül-muhtar) Bir kimsenin mezhebini bırakmasının caiz olmadığı ittifakla bildirildi. (Tahrir) Dört mezhepten birinde olan kimse, Allahü teâlânın emrine uymuş olur. (Cevhere şerhi) Mezhebine aykırı iş yapmayı, hiçbir âlim caiz görmedi. (Kimya-i saadet) İslam'ın binası, bu dört direk üzerine kuruldu. Dilediği mezhebi seçtikten sonra, bunu bırakıp, başka mezhebe geçmek, ilk mezhebe suizan olur. Sonra gelen âlimler, bunu sözbirliğiyle bildirdiler. (Sıfr-üs-seadet şerhi) Ehl-i sünnet âlimleri, avamın belli bir mezhebin belli bir imamına uyması lazım olduğunu bildirdiler. Keşf kitabı, bunu uzun anlatır. Her mezhepte mubah olanları, kolay olanları araştırıp, bunları yapmaya, mezhepleri telfik denir. Böyle yapan, fasık olur. Tahavi şerhi bunu geniş şekilde anlatır. (Muhtasar-ı Vikaye şerhi) Çocuk, ateist veya fasık Sual: Yedi kişilik kurban ortaklarından biri çocuk, ateist veya fasıksa, kurban caiz olur mu? CEVAP Kâfir veya çocuksa, kurban sahih olmaz. Fasığın ortaklığı caiz olursa da, fasık, bayramda kurban ibadetine değil, et kesmeye niyet edebilir, o zaman da kurban sahih olmaz. Fasığa güven olmaz. İhtiyaten fasıklarla kesmemelidir. Fakirin kurbanı ölse Sual: Fakirin aldığı kurban, Arefe günü ölse, bunun yerine başka bir kurban kesmesi gerekir mi? CEVAP Fakir olduğu için, gerekmez.
Bugünkü sesli yayını dinlemek için tıklayın: | |||
Dinimiz İslam Mail Grubu Gruba üye olmak için: http://www.dinimizislam.com/mailgrubu.asp Üyelikten çıkmak için: dinimizislam-unsubscribe@googlegroups.com Dini sualleriniz için: http://www.dinimizislam.com/sorucevap.asp Sual-cevap arşivi: http://groups.google.com/group/dinimizislam
| |||
İnternet sitelerimiz www.dinimizislam.com - www.mehmetalidemirbas.com - www.evlilikrehberi.net NOT: www.mehmetalidemirbas.com sitesindeki bütün yazılar seslendirilmektedir. Seslendirilmesi bitenler dinlenebilir.
|
21 Kasım 2008 Cuma
[dinimizislam] Bir mezhebe uymak şarttır
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
0 yorum:
Yorum Gönder