20 Mayıs 2009 Çarşamba

[dinimizislam] Mehmet Ali Demirbaş'ın bugünkü yazısı (Mukimken cem 22.05.2009)

bilgi@dinimizislam.com

22 Mayıs 2009, Cuma

Mukimken cem

 

Sual: Bir zaruret veya ihtiyaç halinde, mukimken, Hanbeli'den başka, iki namazı cem etmeyi caiz gören başka mezhep var mıdır?

CEVAP

Şafii ve Maliki mezhebinde bazı durumlarda mukimken de cem caizdir:

Şafii mezhebinde:

Şiddetli yağmurda, sadece camide cemaatle cem-i takdim caiz, cem-i tehir caiz değildir. Başka bir kavle göre de, münferit kılan da cem edebilir. Bir kavle göre, hastalık halinde de, cem etmek caizdir. Bir korku sebebiyle cem caiz olduğu gibi, önemli ihtiyaç halinde, mukimken de cem caizdir.

Maliki mezhebinde:

Önemli bir hastalıkta, ihtiyarlıkta, camide cemaatle kılarken, karanlıkla beraber şiddetli yağmur ve çamur olunca, öğleyle ikindi, akşamla yatsı, takdim edilir. Vitir vaktinde kılınır. Evde kılan cem edemez. Deniz yolculuğunda iki namazı birleştirmek, Maliki'de caiz olmaz.

 

Unutmak özürdür

Sual: Çok defa unutup veya uyuyakalıp namazı kazaya bırakıyorum. Unutmak özür olur mu?

CEVAP

Unutmak ve uyuyakalmak özürdür; ama bu sık oluyorsa, tedbir alınmadığı için günah olur. Birkaç örnek verelim:

1- Gece çok geç yatılıyorsa, üstelik saat kurulmuyor veya başka tedbir alınmıyorsa, namazın kazaya kalması normal değildir.

2- Bir kimse işyerinden çıkarken, namaz vakti girmiş olsa, eve gidince kılarım diye düşünse, genellikle de eve vaktinde varamıyorsa, namaz yoldayken kazaya kalıyorsa veya vaktinde eve geldiği halde, iş yerinde kıldığı için evde kılmayı unutuyorsa, nasıl olsa unutmak özür diyerek, namazın kazaya kalmasına önem vermiyorsa, yaptıklarından mazur olmaz.

3- Abdest alırken, sünnete uymak için kıbleye dönen kimse, devamlı olarak unutup ayaklarını kıbleye doğru uzatıyorsa, ayaklarını kıbleye uzatmamak için kıbleye doğru abdest almamalı; çünkü mekruh işlememek için sünnet terk edilir. Yani, imkân varsa, arkası kıbleye gelse de, ayaklarını kıbleye uzatmamak için, abdesti kıbleye dönerek almaması gerekir.

 

Tırnak kesmek

Sual: Cuma günü tırnaklarını kesemeyen kimsenin, diğer cumayı beklemesi gerekir mi?

CEVAP

Hayır, sonraki cumayı beklemeden kesmelidir. (S. Ebediyye)

 

 

Üye olmak için | Üyelikten ayrılmak için | Dini sualler için | Mail grubu sayfası

 

www.dinimizislam.com | www.mehmetalidemirbas.com | www.evlilikrehberi.net  

 

0 yorum: