8 Mayıs 2009 Cuma

[dinimizislam] Akılla nakil çakışırsa

www.dinimizislam.com

bilgi@dinimizislam.com

10 Mayıs 2009, Pazar

Akılla nakil çakışırsa

 

Sual: (Akılla nakil çakışırsa, akla uyulur) veya (Akılla nakil çelişirse akıl esas alınır, nakil akla göre tevil edilir) sözleri muteber midir?

CEVAP

Evet, sözler muteberdir; fakat açıklamasını İslam âlimlerinin kitaplarından almak lazımdır. Selim aklın gösterdiği bir hakikat, hiç değişmez. Selim akılla, nakil zaten çelişmez.

Aklın da bir anlayış sınırı vardır. Bu sınırın dışında olan bilgileri, akıl bulamaz ve anlayamaz. Akıl, erişemediği şeyleri anlamaya kalkışırsa yanılır, aldanır. Böyle bilgilerde akla güvenilemez. Mesela, Allahü teâlânın sıfatları, Cennette ve Cehennemde olan şeyler, ibadetlerin nasıl yapılacağı gibi şeyler böyledir. Akıl bunlara eremez. Bu bilgilerde akılla nakil çakışırsa, çelişirse nakle uyulur, aklın yanıldığı anlaşılır.

(Akılla nakil çakışırsa, akla uyulur) sözü sanki bir kural olarak söylenmiş, bir örnek gösterilmesi imkânsız gibidir. Bunun gibi, (Allahü teâlâyı dünyada görmek caizdir; fakat gören olmamıştır. Gördüm diyen zındıktır) buyuruluyor. Caiz olmak ayrı şey, gördüm demek ayrı şeydir. Akılla nakil çakışırsa, akla uymak caizdir; ama akılla çelişen bir nakil varsa da biz bilmiyoruz.

 

Gıybet, üç çeşittir:

Sual: Helalleşmeden affa uğrayan gıybet var mıdır?

CEVAP

Gıybet üç türlüdür:

1- Küfür olan gıybet:

Gıybet edip, (Benimki gıybet değil, onda olanları söyledim) derse, haram olan gıybete helal dediği için küfür olur. Zaten gıybet, onda olanı söylemektir. Onda olmayanı söylemekse iftiradır, daha büyük günahtır. Küfürden tevbe eder gibi, tevbe etmesi gerekir.

2- Duyulan gıybet:

Yaptığı gıybeti, gıybet edilene duyurmaktır. Büyük haram olur. Tevbe etmekle affedilmez, onunla helalleşmek de lazım olur.

3- Duyulmayan gıybet:

Gıybet olunanın bundan haberi olmaz. Tevbe ve istiğfar etmekle ve ona hayır dua etmekle affolur. (Berika)

 

Mahya asmak

Sual: Mübarek gecelerde minareler arasına mahya asmak bid'at midir?

CEVAP

Evet, bid'attir.

 

Boş görme

 

Öyle boş görme beni!

Dostları görüp geldim.

Nice ibretli demi,

Dostlarla sürüp geldim.

 

Hak'tır söyleyen dilde,

Neler var ki şu kulda,

Varlıklarım o ilde,

Buraya garip geldim.

 

Tüccarım malım çoktur,

Benim ortağım Hak'tır,

Asla ziyanım yoktur,

Cümle değişip geldim.

 

Âdem olmak istedim,

Dünyadaymış kısmetim,

Bilmeden buğday yedim,

Cennetten çıkıp geldim.

 

Nuh oldum tufan için,

Çalıştım iman için,

İnanmayan münkiri,

Suya boğdurup geldim.

 

Yalan değildir sözüm,

Bak yüzüme, aç gözün!

Belli oluyor izim,

Şu yoldan erip geldim.

 

Circis oldum basıldım,

Mansur oldum asıldım,

Hallaç pamuğu oldum,

Bunda atılıp geldim.

 

Zekeriya'ydım kaçtım,

Koşup ağaca geçtim,

Kanımı yere saçtım,

Kelle kestirip geldim.

 

İşi yapan Sübhan'dı,

Bilen buna inandı,

Yunus ise pinhandı,

Suret değişip geldim.

 

Kelimeler:

 

Pinhan: Gizli

 


Bugünkü sesli yayını dinlemek için tıklayın:

 

Üye olmak için | Üyelikten ayrılmak için | Dini sualler için | Mail grubu sayfası

 

www.dinimizislam.com | www.mehmetalidemirbas.com | www.evlilikrehberi.net  

 

0 yorum: