8 Şubat 2016 Pazartesi

* Azimet ve Ruhsat ile amel etmek

10 Şubat 2016, Çarşamba

Azimet ve Ruhsat ile amel etmek

 

 

Sual: Mezheplerin kolaylıklarını toplamak uygun mudur? Zayıf, hasta, sıkışık hâlde olan ile kuvvetli, hâli elverişli olanlar nasıl hareket edecekler?

Cevap: Her işin bir (Azimet) yani güç tarafı ve (Ruhsat), yani, kolay tarafı vardır. Bir işin, bir mezhepte azimeti vardır. Başka mezhepte ruhsatı bildirilmiştir. Azimeti yapabilecek kimsenin, mezheplerin kolaylıklarını toplaması câiz değildir. Böyle yapmak, dini oyuncak yapmak olur. Ruhsatlar, azimeti yapmaktan âciz olanlar içindir. Âciz olmayanın, kendi mezhebindeki ruhsatı da yapmaması iyi olur. Elinden geldiği kadar azimetle amel etmelidir. Müctehid olmayanların, bir mezhebi seçip, her işlerinde bu mezhebi taklit etmeleri lâzımdır. Nazar ve istidlâl yolu ile Nassdan hüküm çıkaracak dereceye yükselince, kendi ictihâdına tâbi olması lâzımdır. İmâm-ı Ahmed bin Hanbelin, (İlminizi imamlarınızın aldıkları kaynaktan alınız. Taklitçilikte kalmayınız) sözü, böyle olduğunu göstermektedir. Abdülmelik bin Ebû Muhammed-ül-Cüveynî, (Muhît) kitabında, (Gücü yetenlerin, dört mezhepte azimet olan yolda bulunmaları (Vera) ve (Takvâ) olur. Çok iyi olur. Âciz olanların dört mezhebin ruhsatlarını yapması câiz olur. Fakat ruhsat için, o mezhepteki şartlarına riayet etmesi lâzımdır) buyurdu. (Faideli Bilgiler s. 148-149)

 

Bir ibadeti, bir işi yapmak için, dört mezhepten birini taklit etmeğe niyet etmek, o mezhebe uyarak yapmak lâzımdır. Dört mezhebin her birinde, bir işin yapılması için, bir kolay yol, bir de güç yol vardır. Birinci yola (Ruhsat), ikincisine (Azimet) yolu denir. Kuvvetli, hâli elverişli olanın, azimet ile amel etmesi efdaldir. Güç olan işi yapmak, nefse daha ağır gelir. Nefsi daha çok ezer, zayıflatır. İbadetler, nefsi zayıflatmak için, kırmak için emir olundu. Çünkü nefis, insanın da, Allah'ın da düşmanıdır. Onu zayıflatarak azmasını önlemek lâzımdır. Fakat, büsbütün öldürülmez. Çünkü, bedenin hizmetçisidir. Ahmak ve cahil hizmetçidir. Zayıf, hasta, sıkışık hâlde olan kimsenin, ibadetlerinde, işlerinde azimet yolunu terk etmesi, ruhsat yolu ile yapması lâzımdır. Kendi mezhebinin ruhsat yolu ile yapması da güç olursa, diğer üç mezhepten birini taklit ederek yapması câiz olur. (İslâm Âhlakı s. 91)

 

 

 

 

 

 

Dinimiz İslam

İnternet Radyosu

 

 

Huzura Doğru TV

 

 

Dini sualler için | Üye olmak için

 

Üyelikten ayrılmak için: Google | Yahoo

 

Mail grubu sayfası: Google | Yahoo

 

www.hakikatkitabevi.net

 

www.dinimizislam.com

 

 

0 yorum: