BİSMİLLÂHİRRAHMÂNİRRAHÎM Esselâmü aleyküm ve rahmetüllahi ve berekâtühü |
10 Şubat 2015, Salı |
Salaten tüncina okumak |
Sual: Şâfiî mezhebinde, namazlardan sonra, tesbih çekmeden ve dua etmeden önce, Salaten tüncina veya başka dua okumak caizken veya hadisle bildirilmişken Hanefî’de niye caiz değil? Hanefî biri okusa ne olur sanki? CEVAP Herkes kendi mezhebine uyar. Kendi mezhebine zıt olan hadis-i şeriflerle de amel etme yetkisi yoktur. Çünkü din kitaplarında buyuruluyor ki: Müctehid olmayan, herhangi bir hadisle amel edemez. Böyle birinin, müctehidlerin âyet ve hadislerden çıkararak, verdikleri fetvayla amel etmesi gerekir. (Kifâye) Birkaç örnek verelim: 1- Şâfiîler, (Fâtihasız namaz olmaz) hadis-i şerifini delil aldıkları için imam arkasında Fâtiha okumaları farzdır. (İmamın okuması cemaat için kâfi gelir) hadis-i şerifini esas alan Hanefîlerin imam arkasında Fâtiha okumaları tahrimen mekruhtur, harama yakındır. Şâfiîler Fâtiha okumazsa, Hanefîler de okursa mezheplerine uymamış olurlar. İmam-ı Rabbânî hazretleri, kendi mezhebine ihtiyaçsız uymamanın caiz olmadığını bildirmektedir. 2- Şâfiîler, (Kan aldırmak abdesti bozmaz) hadis-i şerifini esas almışlar, Hanefîler de, (Kan çıkması abdesti bozar) hadis-i şerifini esas almışlardır. Hanefîlerin, (Şafiî'de kan çıkması abdesti bozmaz) diyerek abdest almamaları mezhepsizlik olur. 3- Hanefîler, (Ön avretine dokunan erkeğin abdesti bozulmaz) hadis-i şerifini esas almışlar, Mâlikîler ise, (Ön avretine dokunan erkeğin abdesti bozulur) hadis-i şerifini esas almışlardır. Bir Mâlikî, Hanefî’de ön avrete dokunmak abdesti bozmaz diyerek abdest almazsa, mezhepsizlik yapmış olur, kıldığı namaz sahih olmaz. 4- Hanefî mezhebinde, farzla sünnet veya sünnetle farz arasında konuşmak sünneti geçersiz yapmaz, ama sünnetin sevabını azaltır. Esah olan kavildeyse, sünneti iade etmek gerekir. Her türlü dua okumak da konuşmak gibidir. (Dürr-ül-muhtar, Merakıl-felah Tahtavî haşiyesi) Hanefî mezhebindeki biri, Şafiî’de farzla sünnet arasında dua okumak caiz diye, dua okursa sünneti yeniden kılması gerekir. (İbni Âbidin) 5- Hanefî’de, kıyamda ayaklar dört parmak açılır, Şafiî’de ise bir karış açılır. Bir Hanefî, Şafiî’de çok açılıyor diye açarsa sünnete aykırı iş yapmış olur. Hocası Şafiî olan Hanefîlerin de kendi mezheplerine uymaları gerekir. Şafiî hocaları ayaklarını çok açıyor diye çok açmaları, hocaları namazdan hemen sonra Salaten tüncina okuyor diye onların da okumaları caiz olmaz. Peygamber efendimiz, sallallahü aleyhi ve sellem, rahmet olması için kendisi farklı hükümler bildirdiği gibi, (Ümmetimin âlimlerinin farklı ictihadları rahmettir) buyurmuştur. Bunun için mezhepler rahmet olmuştur. Twitter’da paylaş | Facebook’ta paylaş |
Dini sualler için | Üye olmak için Üyelikten ayrılmak için: Google | Yahoo Mail grubu sayfası: Google | Yahoo www.dinimizislam.com | www.mehmetalidemirbas.com | www.myreligionislam.com |
8 Şubat 2015 Pazar
* Salaten tüncina okumak (Mehmet Ali Demirbaş'ın 10.02.2015 tarihli yazısı)
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
0 yorum:
Yorum Gönder