9 Kasım 2010 Salı

* Kurbanın vacib olması (Mehmet Ali Demirbaş'ın 11.11.2010 tarihli yazısı)

logo.gif

bilgi@dinimizislam.com

11 Kasım 2010, Perşembe

  Kurbanın vacib olması

  

Sual: Bayramın 3. günü sefere çıkan zengin, kurban kesmese günaha girer mi?

CEVAP

Zengin, kurban bayramının birinci veya ikinci günü sefere çıkarsa, seferde olduğu için üçüncü gün kurban kesmesi ona vacib olmaz, ama üçüncü günü yani kurban vacib olduktan sonra sefere çıkarsa, borçtan kurtulmuş olmaz. Kurban, üçüncü günü vacib olur. Peki, gün ne zaman başlar?

Şer'i gün, imsak vaktinde başlar. (S. Ebediyye, Miftah-ul-Cennet)

Kurban bayramının üçüncü günü girer girmez, kurban kesmek vacib olur. Daha önce keserse, vacib sevabı alırsa da, üçüncü gün girmeden vacib olmaz. Aynen namaz da böyledir. Kurban üç gün içinde kesilebildiği gibi, namaz da, vakti girince, son vakte kadar kılınabiliyor. Vakit girince kılınırsa farz sevabı alınıyor. Vakti girdikten sonra kılmasa ve vakti çıkmadan on dakika kadar önce ölse namaz borcu ile ölmüyor, çünkü namaz, vaktin çıkmasına, o namazı kılacak kadar bir zaman kalınca farz oluyor. Vakit çıkarken ölse, namaz borcu ile ölüyor. Namaz, nasıl son vakitte farz oluyorsa, kurban da bayramın son günü, imsak vaktinden sonra vacib oluyor.

Orucun farz olması da böyledir. Seferde oruç tutmak farz olmuyor, kazaya bırakması caiz oluyor. Bir kimse, Ramazan günü mukimken, hiç niyet etmeden oruç tutmasa haram işlemiş olur. Yarın öğle vakti sefere çıkacağım diye, oruç tutmaya niyet etmese yine haram işlemiş olur. İslam Ahlakı kitabında deniyor ki:

(Bir kimse, sefere niyet etmeden orucunu yese ve sonra sefere niyet edip gitse, hem kaza, hem kefaret lazım gelir. Yolculuk, orucu bozmayı mubah yapmaz. Sefere çıkan kimsenin o gün orucu bozmaması vacibdir. Gece veya gündüz Dahve vaktine kadar niyet eden misafirin o gün orucunu bozması helal olmaz. Eğer bozarsa, yalnız kaza eder.)

Zekât da böyledir. Günü gelmeden zekât vermek caizdir. İmsak vaktinden itibaren zekât vermek farz olur, çünkü şer'i gün, imsak ile başlar. Zekâtı gününde vermeyen, daha sonra fakirleşip, elinde hiç parası kalmasa, zekât borcu affolmaz.

Hac da böyledir. Hac farz olduktan sonra mal elden çıksa hac borcu affolmaz.

Demek ki, kurban bayramının üçüncü günü, imsak vaktinden sonra sefere çıkan zengin, kurban borcundan kurtulmuş olmaz, çünkü şer'i gün imsak vaktiyle başlar. Vacib olmadan, yani kurban bayramının üçüncü günü, imsak vaktinden önce sefere çıkarsa o zaman borçlu kalınmaz.

 

 

Üye olmak için | Üyelikten ayrılmak için | Dini sualler için | Mail grubu sayfası 

www.dinimizislam.com | www.mehmetalidemirbas.com | www.evlilikrehberi.net  

0 yorum: