19 Kasım 2016, Cumartesi | |
Zaruret olmadıkça, ödünç para alıp fâiz ödemek | |
Sual: Zaruret olmadıkça, herhangi bir sebep ile ödünç para alıp fâiz ödemek caiz midir? Zaruret ve ihtiyaç aynı mıdır? Cevap: Hiçbir memlekette, hiçbir kimseden ve bankadan ve kooperatiften, zaruret olmadıkça, hiçbir sebep ile ödünç para alıp fâiz ödemek caiz değildir. Zaruret başkadır, ihtiyaç başkadır. Zaruret, kendinin veya nafakası lâzım olanların aç, susuz, çıplak veya sokakta kalarak hasta olması demektir. Zaruret olunca, yani ölümden veya hastalıkla, bir uzvun yok olmasından korku olunca, helal yollardan, faizsiz olarak, zaruretin giderilmesine çalışılır. Helal yol bulunamazsa, fâizle ödünç alınıp, bununla zaruret giderilir ise de, sonra, ihtiyaçtan fazla bir şeye para sarf etmeyip, borcunu bir an önce ödeyerek fâizden kurtulması farzdır. Kira ile ev tutmak varken, ev satın almak zaruret değildir. Ticaret, sanat için sermaye bulmak da zaruret değildir. Zaruret hâlinde olana da fâiz ile ödünç vermek haramdır [Eşbâh]. Haramdan kurtulmak için, buna muamele ve îne yolları ile ödünç verilir, denilmiştir. Böyle, farzı yapmamaktan veya haram işlemekten kurtuluş yolu aramağa (Hîle-i şer'ıyye) denir. Din cahilleri, gençleri aldatmak için, burada da yalan söylüyorlar. İslâmiyette fâiz vermek olmadığı için, Müslümanlar, ecnebilerden fâizle para alıp, millî servetimiz yabancılara gidiyordu diyorlar. Hâlbuki, Müslümanlar, kimseden, fâizle ödünç almazdı. Bunun, zinadan daha kötü, büyük günah olduğunu bilirdi. Müslümanlar, birbirlerine, fâizsiz ödünç verirlerdi. Böylece, büyük şirketler ve fabrikalar kurulurdu. Kimse fâizle para almağa mecbur kalmaz ve hatırından bile geçirmezdi. (Tam İlmihal s. 859) | |
Dini sualler için | Üye olmak için Üyelikten ayrılmak için: Google | Yahoo Mail grubu sayfası: Google | Yahoo | |
17 Kasım 2016 Perşembe
* Zaruret olmadıkça, ödünç para alıp fâiz ödemek
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
0 yorum:
Yorum Gönder