15 Eylül 2009 Salı

* Mezhepler rahmettir

www.dinimizislam.com

bilgi@dinimizislam.com

17 Eylül 2009, Perşembe

Mezhepler rahmettir

 

Sual: Doğru tek olduğuna göre, farklı mezheplerin olması yanlış değil mi? Dört hak mezhep deniyor. Hak bir tane değil mi? Tâbi olduğumuz mezhebin hükümlerinden doğru olmayan varsa âhirette halimiz ne olacaktır?

CEVAP

Doğru tektir; fakat hak çoktur. Birbirine zıt hükümleri olsa da, dört mezhebin dördü de haktır. Dinimiz müctehide, mezhep imamlarına bu yetkiyi vermiştir. Ahirette herkese bağlı olduğu mezhebin hükümleri sorulacaktır. Allah indindeki tek doğru olan hüküm sorulmayacaktır. Herkese, mezhebine uyup uymadığı sorulacaktır.

Allahü teâlânın gönderdiği dinlerde, amele ait farklı hükümlerin rahmet olması gibi, mezheplerin farklı ictihadları da, ümmet için rahmettir. Bizzat Peygamber efendimiz de, farklı hükümler koymuş, rahmeti genişletmiştir. Bir insanın, kendi mezhebine göre yapamadığı bir işi, ihtiyaç olunca, hak olan dört mezhepten birine uyarak yapması caizdir. Böylece ibadetini kurtarmış olur. Birkaç örnek verelim:

1- Hanefi bir kimse, oruçluyken lavman yaptırmak zorunda kalsa, orucunu kurtaracak başka hak bir mezhep aranır; çünkü Hanefi’de orucu bozar. Maliki mezhebinde lavman yaptırmak orucu bozmaz. Maliki’yi taklit ederek orucunu kurtarır.

2- Şafii mezhebinde, oruca niyet imsak vaktine kadardır. Bir Şafii gece sahura kalkamasa, imsak vaktinden sonra uyansa, oruç tutamaz; çünkü vaktinde niyet edememiştir. Bu orucu kurtarmak için başka bir hak mezhebi taklit etmesi gerekir. Hanefi’de öğleye bir saat kalıncaya kadar niyet edilir. Bu vakit zarfında niyet ederek orucunu tutması sahih olur.

3- Bir kimse niyeti unutsa, öğleye kadar uykuda kalsa, uyanınca niyet etse artık caiz olmaz. Niyetin vakti geçmiştir. Bu kişi, orucu bozacak bir iş yapmadan, İmam-ı Züfer’in kavline uyarak öğleden sonra niyet etse veya hiç niyet etmeden oruç tutsa, tuttuğu oruç sahih olur. Maliki mezhebini taklit ederek de, tutabilir.

4- Abdest alırken boğazına su kaçsa, oruç bozulur. Şafiî veya Hanbelî mezhebi taklit edilirse, oruç sahih olur.

5- Evli bir kimsenin hanımıyla sütkardeş olduğu meydana çıksa; fakat sadece bir kere emmekle sütkardeş oldukları tespit edilse, diğer üç mezhepten birini taklit ederek evliliklerine devam edebilirler; çünkü diğer 3 mezhepte, 5 kere doya doya emmek gerekir.

6- Seferde ihtiyaç olunca, diğer üç mezhepten biri taklit edilerek iki namaz cem edilebilir.

7- Semavi özür halinde, mesela ishalini tutamayan, çıbanından veya yarasından kan akan, ağrıyla gözünden yaş gelen, burnu kanayan, kulağından irin akan, makatından solucan çıkan, idrarını tutamayan, basurundan kan, fistülünden, göbeğinden akıntı çıkan, elde olmadan gaz kaçıran, ağız dolusu kusan kimsenin, abdestinin bozulmaması için, Maliki’yi taklit etmesi sahih olur.

 

Kefaret-i namaz

Sual: Ramazan ayının son Cuma günü, namazları vaktinde kılmama ve geciktirme günahlarından dolayı yapılan tevbenin kabulüne vesile olması için kılınan kefaret namazı kaç rekattır ve saat kaça kadar kılınabilir?

CEVAP

Dört rekât kılınır. Her rekâtında, bir Fatiha, bir Âyet-el kürsi ve 10 Kevser suresi okunur. (Kazaya bıraktığım ve kazasını geciktirdiğim namazların, günahlarının affolması için, kefaret namazı kılmaya) diye niyet edilir. Cuma namazından sonra, ikindi namazına kadar kılınır.

 

Yatsının ilk sünneti

Sual: Cemaate yetişmek için yatsının ilk sünnetini farzdan sonra kılınabilir mi? Kılınırsa kazaya da niyet edilir mi?

CEVAP

Yatsıdan sonra mekruh vakit olmadığı için yatsının ilk sünneti farzdan sonra da kılınabilir. Sünneti kılarken ilk kazaya kalan dört rekâtlık bir farza da niyet edilebilir.

 

Bu insan

 

İnsan denilen varlık,

El, ayak ve baş değil,

İnsan ruha denilir,

Surat ile kaş değil.

 

Beden et ve deridir,

Ruh bunun serveridir.

Hakk’ın kudret sırrıdır,

Ruhsuz kalıp hoş değil.

 

İnsan edep takınır,

Temizlenip arınır,

Haramlardan kaçınır,

Nefsi de serkeş değil.

 

İnsandadır emanet,

Kiminde var keramet,

Ondadır ilm-i hikmet,

Tane-yi haşhaş değil.

 

İnsan gayret etmeli

Dinini öğrenmeli

İlimdir ruh gıdası

Ekmek ile aş değil.

 

Dini doğru anlatan,

Çevreyi aydınlatan,

İlim ile donatan

Er olur, ayyaş değil.

 

Beden hayvanda da var,

Hissi, onda pek artar.

Kurt gözü, keskinse de,

Nakş görür, Nakkaş değil.

 

Kelimeler:

 

Server: Efendi

Serkeş: Kafa tutan, başkaldıran

Tane-yi haşhaş: Haşhaş tanesi

Ayyaş: Sarhoş

Nakş: Nakış, süs

Nakkaş: Nakışları, eserleri

meydana getiren rabbimiz

 


Bugünkü sesli yayını dinlemek için tıklayın:

·Nebiler Şahı 

 

Üye olmak için | Üyelikten ayrılmak için | Dini sualler için | Mail grubu sayfası

 

www.dinimizislam.com | www.mehmetalidemirbas.com | www.evlilikrehberi.net  

0 yorum: