24 Aralık 2008, Çarşamba | |
Başlanılan ibadeti bozmak | |
Sual: Sitenizde, (Nafile namaz kılarken veya nafile oruç tutarken bir mazeretle veya mazeretsiz namazını veya orucunu bozan kimsenin, bunları kaza etmesi vacibdir; çünkü nafileye başlanınca, bunu tamamlamak vacib olur) deniyor. Bu, (Nafile oruç tutan kimse, öğleye kadar muhayyerdir) hadisiyle çelişkili değil mi? Eğer nafile orucu bozmakta kişi muhayyerse, (Başladığı ibadeti tamamlaması vacib olur) ifadesi yanlıştır. Çünkü muhayyer olan işi yapmamak niye günah olsun ki? Eğer başlanılan nafile bir ibadeti tamamlamak vacib ise, hadis-i şerifteki muhayyerlikten kasıt nedir? CEVAP Hadis-i şerifin açıklamasını, fıkıh kitaplarından öğrenmemiz gerekir. Kendimiz mânâ verirsek yanlış olur. Fıkıh kitaplarında deniyor ki: Bozulan nafileleri tekrar kılmak vacib, bozulan farzları tekrar kılmak farzdır. Özürsüz bozmak ise haramdır. (Uyun-ül-besair) İhtiyaç olunca, orucu bozmak caiz olur. Bir ibadete başlayınca, bunu özür olmadan bozmak haramdır. Farz olan orucu bozmak için sekiz özür vardır: 1- Hastalık, 2- Sefere çıkmak, 3- İkrah yani zalimin zorlaması, 4- Kadının hamile olması, 5- Çocuk emzirmek, 6- Açlık [dayanılamayacak derecede], 7- Susuzluk [dayanılamayacak derecede], 8- İhtiyarlık. (Bahr-ür-raık) Bu özürlerden biri varsa, oruç tutmamayı mubah kılıyor. Bu özürleri olmasına rağmen, oruç tutabilen yine tutar. Seferilik hakkında bir hadis-i şerif meali şöyledir: (Seferde Ramazan orucunu tutan, mukimken oruç yiyen gibidir.) [Nesai] Hâlbuki mukimken oruç yemek büyük günahtır. Hadis-i şerifler şartsız bildirilince şartlarının olduğu anlaşılır. Seferde sıkıntılı bir durum varsa, ibadetlerini ve işlerini aksatacaksa oruç tutmaması tavsiye ediliyor. Seferde rahatsa, oruç tutması iyi olur. Onun için bir hadis-i şerifin açıklaması olmadan hüküm vermemelidir. Nafile oruç, mazeretli veya mazeretsiz bozulursa, kazası vacib olur. Bir kadın namaz kılarken ve oruçluyken hayzı başlasa, namazını ve orucunu bırakır. Nafile namazla, farz ve nafile orucu, kaza etmek vacibdir. Eğer, farz namaza niyet ettikten sonra hayz başlasa, namazı kaza etmez. Çünkü farz namazı affedilmiştir. (Redd-ül-muhtar) Nafile oruçta niyetin son vakti, öğleye bir saat kadar kaladır. O vakte kadar bir şey yiyip içmemiş olan kimse, öğleye bir saat kala niyet edip oruç tutabilir. Yahut vazgeçip tutmayabilir. Yani bu işte muhayyerdir. Niyet etme vakti geçtikten sonra, artık mazeretsiz orucunu bozamaz. Nafile oruç için mazeretler, misafirliğe gitmek, misafirin gelmesi veya oruç bozmayı gerektiren diğer sebeplerdir. Böyle sebeplerle de, niyetli orucu bozunca, kaza etmek vacib olur. İslam harflerine hürmet Sual: Yere serilen halı veya başka bir şeyde, İslam harfleriyle yazılmış bir yazı olsa, yazının üstü, okunamayacak şekilde boyanırsa, bunu yere sermek caiz olur mu? CEVAP Evet, caiz olur. Davetsiz misafir Sual: Çay daveti olan bir yere, tanıdık diye davetsiz gidenin, orada yiyip içtiği haram olur mu? CEVAP Hayır. İkram edileni yiyip içmek helaldir.
Bugünkü sesli yayını dinlemek için tıklayın: · Ah Meded
| |
Dinimiz İslam Mail Grubu Gruba üye olmak için: http://www.dinimizislam.com/mailgrubu.asp Üyelikten çıkmak için: dinimizislam-unsubscribe@googlegroups.com Dini sualleriniz için: http://www.dinimizislam.com/sorucevap.asp Sual-cevap arşivi: http://groups.google.com/group/dinimizislam
| |
İnternet sitelerimiz www.dinimizislam.com - www.mehmetalidemirbas.com - www.evlilikrehberi.net NOT: www.mehmetalidemirbas.com sitesindeki bütün yazılar seslendirilmektedir. Seslendirilmesi bitenler dinlenebilir.
|
22 Aralık 2008 Pazartesi
[dinimizislam] Başlanılan ibadeti bozmak
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
0 yorum:
Yorum Gönder